Konferencja o ZRK i kwalifikacjach z zakresu CNC w Tarnobrzegu
PROGRAM 17.04.2018
10:30 – 10:45
Powitanie uczestników i wprowadzenie
BARTOSZ KĘCIEK
Zastępca Dyrektora
ds. Zintegrowanego Systemu Kwalifikacji
Instytut Badań Edukacyjnych
PAWEŁ BARTOSZEK
Starosta Tarnobrzeski
10:45 – 11:15
Zintegrowany System Kwalifikacji (ZSK) i Polska Rama
Kwalifikacji (PRK) w kontekście Europejskiej Ramy
Kwalifikacji (z uwzględnieniem branży automotive)
MACIEJ TAUBER
Instytut Badań Edukacyjnych
11:15 – 12:00
Opisywanie efektów uczenia się wymaganych dla
kwalifikacji wraz ze wskazaniem wymagań wobec
podmiotów w zakresie walidacji na przykładzie
kwalifikacji – Użytkowanie obrabiarek skrawających
sterowanych numerycznie (CNC), zgłoszonej do ZSK
ARTUR GROCHOWSKI
Mechatronik
MACIEJ TAUBER
Instytut Badań Edukacyjnych
12:20 – 12:45
Przedstawienie klastra jako organizacji
pracodawców z branży motoryzacyjnej; prezentacja
projektu „DRIVES” – Europejski Projekt Unifikacji
Kształcenia Zawodowego w Branży Automotive
RYSZARD JANIA
prezes Wschodniego Sojuszu Motoryzacyjnego,
prezes Pilkington Automotive Poland – Grupa NSG
12:45 – 13:05
Podkarpacki rynek pracy – znaczenie kwalifikacji
rynkowych oraz Bazy Usług Rozwojowych
WOJEWÓDZKI URZĄD PRACY W RZESZOWIE
13:05 – 13:30
Rola CKP w pozaformalnym systemie zdobywania
kwalifikacji
JAROSŁAW AUGUSTYNOWICZ
w-ce dyrektor Zespołu Szkół im. por. J. Sarny w Gorzycach
14:30 – 15:30
Społeczno-gospodarcze potrzeby włączania
kwalifikacji do ZSK na przykładzie branży
motoryzacyjnej – dyskusja panelowa
Moderatorzy:
MACIEJ TAUBER,
Instytut Badań Edukacyjnych
ARTUR GROCHOWSKI,
Mechatronik
Uczestnicy panelu:
RYSZARD JANIA
prezes Wschodniego Sojuszu Motoryzacyjnego,
prezes Pilkington Automotive Poland – Grupa NSG
JACEK KRUPA
dyrektor zarządzający UPP2/ Członek Zarządu
Managing Director Profit Center UPP2, członek
zarządu Wschodniego Sojuszu Motoryzacyjnego)
WOJEWÓDZKI URZĄD PRACY W RZESZOWIE
JAROSŁAW AUGUSTYNOWICZ,
w-ce dyrektor Zespołu Szkół im. por. J. Sarny w Gorzycach
HALINA SAMKO
dyrektor Zespołu Szkół w Leżajsku
15:30 – 16:00
Podsumowanie
MACIEJ TAUBER
Instytut Badań Edukacyjnych
ARTUR GROCHOWSKI
W podsumowaniu,
Materiał filmowy w pełni oddaje temat, treści i przekaz naszej konferencji. Cieszy fakt, że udziałem w konferencji były zainteresowane wszystkie zaproszone strony. Wśród uczestników dialogu, których zaprosiliśmy byli przedstawiciele pracodawców, organizacji pracodawców, WUP i PUP, samorządów lokalnych, szkół wyższych i średnich.
Kwalifikacje rynkowe, to jedno z wielu dobrych rozwiązań dla edukacji. Oparte jest na partnerstwie edukacji i przemysłu. Oferując rozwiązania należy pamiętać o podmiocie, którym jest człowiek. Czasami jest to uczeń, kiedy indziej osoba dorosła. To czy będzie potencjalnym pracownikiem czy petentem urzędów pracy zależy od posiadanych i często potwierdzonych kwalifikacji. Analiza, którą przedstawił w swojej prezentacji wicedyrektora szkoły ,Pana Jarosława Augustynowicza, pokryła się z opracowaniem przygotowanym przez WUP w Rzeszowie. Dobrze to wróży na przyszłość odnośnie tworzenia ZSK.
Przemysł reprezentowany był między innymi przez Pana Prezesa Ryszarda Janię. W swojej prezentacji pokazał On, że duże zakłady i klastry nie będą wiecznie czekały. Jeśli nie będzie kształcenia pod ich oczekiwania sami wezmą sprawy w swoje ręce i samodzielnie przygotują pracowników. Rodzi się jednak pytanie, czy jest to ich podstawowym zadaniem? Działania związane z tworzeniem systemu kwalifikacji są także realizowane na poziomie międzynarodowym. Przykładem niech będzie międzynarodowy projekt opisu zawodów, o którym mówił Pan Prezes. Chęć dzielenia się swoją wiedzą, poświecenie czasu na udział w Naszym spotkaniu pokazuje z drugiej strony, że jeśli edukacja formalna i pozaformalna będzie realizowała oczekiwania rynku pracodawców chętnie, kształcenie pozostawią w rękach fachowców. Musi jednak ono być realizowane w porozumieniu i wsparciu przemysłu. Potwierdzają to doświadczenia branży automotive.
Krótkie formy kształcenia oraz walidacja kwalifikacji, to dobre rozwiązanie dla dynamicznego rynku pracy i pracowników. Różnorodność oczekiwań pracodawców, specyfika poszczególnych stanowisk pracy, różnorodność rozwiązań technologicznych dla tego samego stanowiska w różnych branżach i przedsiębiorstwach generuje mnogość rozwiązań. Konieczność ciągłego doskonalenia się oraz intensywny rozwój techniki sugeruje, że nie wszystkie problemy da się rozwiązać poprzez zarządzanie centralne. W obecnym świecie w dobie 4 rewolucji przemysłowej, kiedy personalizujemy produkty, ciężko jest pisać programy nauczania w 40 milionowym kraju na podstawie których wyszkoli się uniwersalnych pracowników. W przypadku kształcenia zawodowego lepsze wyniki dają programy „uszyte na miarę”. Realizując oddolne inicjatywy i partnerstwa szkoła – przemysł- urzędy pracy – pracownicy ( uczniowie lub dorośli) jesteśmy w stanie odpowiedzieć na potrzeby wszystkich interesariuszy. Kwalifikacje rynkowe przez dokładny opis zbioru umiejętności oraz określenie poziomu walidacji stają się transparentne i porównywalne także na poziomie międzynarodowym.
Ciekawy był również przebieg panelu dyskusyjnego. W trakcie jego trwania wybrzmiały także zdania sceptyczne choć ze wszech miar merytoryczne odnośnie ZSK. Przedstawił je kolejny przedstawiciel przemysłu Pan Dyrektor Jacek Krupa. Ze strony dyrektorów szkół oraz przedstawiciela szkolnictwa wyższego problematyka ZSK była ciepło przyjęta. Jednak i w tych wypowiedziach początkowo dało się wyczuć obawy, czy przypadkiem kształcenie poza formalne nie będzie stanowiło konkurencji dla kształcenia formalnego. W wyniku dyskusji panelowej oraz prezentacji dotyczących funkcjonowania ZSK obawy zniwelowano.
Wszystkim uczestnikom Naszego spotkania jeszcze raz serdecznie dziękujemy.
Uważamy, że spotkanie było cenne a głosy wynikające z Naszej debaty powinny dotrzeć do szerszego grona odbiorców. Dlatego za zgodą autorów wystąpień, już niebawem udostępnimy je na stronie oraz przygotujemy publikację o Naszym wydarzeniu.
Nasze spotkanie w obiektywie.
Wybrane prezentacje
Material przygotowany na podstawie prezentacji WUP w Rzeszowie. Znaczenie kwalifikacji rynkowych na podkarpackim rynku pracy